Asiasta ja asian vierestä | Sanamaakari
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
869
post-template-default,single,single-post,postid-869,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on

Asiasta ja asian vierestä

Asiasta ja asian vierestä

Tietystä aiheesta kirjoittavalla (=bloggaavalla) on helppoa. Jos aiheesi on ruoka, voi asiaa lähestyä noin triljoona + 1 tavalla. Muoti, viestintä, lapset, sosiaalinen media, eläimet – näitä aiheinaan pitävät voivat nukkua yönsä huoletta, koska aiheista on lähinnä runsaudenpulaa.

Mutta jos vaikkapa kirjoittaa yritysblogia (krhmm.. ihan ilmasta vedetty esimerkki), voiko ja pitääkö kirjoittaa vain omasta aiheestaan? Eli pitääkö suutarin pysyä lestissään eikä haaveilla räätälihommista? Voiko kirjoittaa asian vierestä vai pitääkö kirjoittaa vain asiasta?

”Ratkaise ongelma” on saatu neuvo. ”Kirjoita siitä, mitä teet” on toinen neuvo. ”Jaa neuvoja/kokemuksia” on yksi ehdotus. Ja vielä ”kerro jotain uutta”.

Kaikki hyviä, kyllä. Mutta mutta. Silti ongelmallisia.

Jos täysin mielivaltaisesti valitun esimerkin mukainen yritys tekee sanotaanko nyt vaikkapa.. nettisivuja, niin kuinka paljon asiasta voi kirjoittaa ilman, että menee liian tylsäksi/tekniseksi?

Haluamatta arvioida tarkemmin fiktiivisen esimerkkimme asiakaskuntaa, on vaikea uskoa, että syvälle teknisiin tietoihin sukeltavia blogauksia jaksaisi monikaan lukea. Tai jos alkaa ratkaista tai analysoida syvällisemmin ongelmaa, joka jossakin sovelluksessa on – kuinka kiinnostavaa se loppujen lopuksi on? Kyllä, se kiinnostaa varmasti asiaan vihkiytyneitä, mutta jos fiktiivisen yrityksemme blogi on suunnattu tavalliselle tallaajalle, ei ehkä mielikuvitusta niinkään kutittele se, mitä auton pellin alla on, kunhan se auto kulkee. (Ja siis tässä esimerkissä auto olkoon tuo nettisivujen teko).asiasta

Muutaman postauksen saa aikaiseksi vaikkapa analysoimalla erilaisia julkaisualustoja (WordPress/Joomla), mutta silloin törmätään viimeisimpään esimerkkiin: jos samasta asiasta kirjoittaa tuhat +1 kirjoittajaa englanniksi ja suomeksikin vaikkapa kymmenkunta, mitä uutta asiaan voi enää tuoda? Tai kuinka monta kertaa voi antaa ”viisi vinkkiä hyvien kotisivujen suunnitteluun”?

Yksi hyvä saamani ajatus asiasta (kiitos Ulla!) oli, että blogin tarkoitus on tehdä kirjoittaja tutuksi ja siten saada asiakas kiinnostumaan ja haluamaan tehdä lähempää tuttavuutta ja ehkäpä jopa yhteistyötä. Tämä kai edellyttää, että potentiaalinen asiakas lukee niitä kirjoituksia..

Jos ajatus on siis vain kertoa, että ”hei, olen oikeasti hyvä tyyppi, saatan vahingossa tietää jopa mitä teen”, silloinhan kirjoitusten aiheet voivat olla melkein mitä vain. Vai onko niin, että jos postaa paljon teknisiä tekstejä, joissa tekee viiltäviä ja oletettavasti paikkansapitäviä analyyseja vaikkapa konversiosta, kertoo se asiakkaalle, että tiedän mitä teen vaikka itse teksti olisikin tylsähköä?

Eli kumpi pitäisi olla kärkenä? Kirjoitukset, jotka käsittelevät eri asioita, mutta tuovat esille ehkä enemmän siitä, kuka olen vai kirjoitukset, jotka keskittyvät tiukasti toimialaan ja kertovat ehkä enemmän mitä teen?

No Comments

Post a Comment