Sanamaakari | Hyvä asiakas
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
884
post-template-default,single,single-post,postid-884,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Hyvä asiakas

hyvä asiakas

Hyvä asiakas

Sain jokin aika sitten samaan aikaan kaksi tarjouspyyntöä.

Ensimmäisessä oli tietoa ihan mukavasti:

”Hei, pyytäisin tarjousta kotisivujen tekemisestä yhdistykselle X. Tarjouksen tulisi sisältää sekä sivuston visuaalisen puolen suunnittelu että itse sivuston tekeminen. Meillä on jo osoite hankittuna (meidanyhdistysonparas.fi). Sivujen pitää olla helposti itse päivitettävät. Haluamme sivulle Facebook-linkit sekä yhteydenottolomakkeen.”

Ihan hyvä tarjouspyyntö. Asiakas osaa kertoa yllättävän hyvin, mitä haluaa.

Toisessa ei niinkään:

”Haluan tarjouspyynnön kotisivuista”.

Öö.. Onkohan kotisivut jo olemassa, halutaanko siis kokonaan uudet sivut, päivitystä olemassa oleville sivuille, onko osoite jo hankittu vai pitääkö hankkia, halutaanko visuaalinen puoli myös, pitääkö auttaa webhotellin hankinnassa..

Ei tuossa kovin paljon ole informaatiota, josta olisi jotain hyötyä.

Jälkimmäisen tarjouspyynnön kohdalla jouduin nyhtämään lisätietoja kerta toisensa jälkeen, koska joka kerta vastaus tuli yhden rivin mittaisena.

Yritä siinä sitten olla asiallinen ja ystävällinen jos potentiaalinen asiakas ei suostu kertomaan mitään lisätietoja, jotta voisi tehdä edes jollakin tavalla järjellisen tarjouksen.

Enkä oikein voi tehdä tarjousta jos en tiedä lainkaan tilanteesta enempää. Tiedä sitten onko olemassa yrittäjiä/firmoja, jotka tekevät sujuvasti tarjouksen noinkin lyhyen tarjouspyynnön saatuaan. Ehkä olenkin vain hankala?

Jälkimmäisen tarjouspyynnön jättäjä ei lopulta vastannut enää kysymyksiin enkä siis koskaan päässyt tekemään tarjousta. Eikä harmita tippaakaan!

Voitte arvata, kumpi asiakkuus miellyttää tekijää jo alkuvaiheessa enemmän.

Jos tietoa saa jo lähtökohtaisesti niukasti eikä jatkokysymyksiin suhtauduta kovin myönteisesti, voi olettaa suht’ vankalla logiikalla, että myöhemmässäkään vaiheessa yhteistyö ei välttämättä suju kovin soljuen.

En oleta, että asiakas tietää kaiken nettisivujen tekemisestä (koska eihän hän siinä tapauksessa minua mihinkään tarvitsisi), mutta oletan, että hän kertoo sen, mitä haluaa. Tietenkin olen mielelläni apuna pohtimassa, mitä kaikkea hän voisi haluta ja mitä kaikkia vaihtoehtoja onkaan olemassa, mutta ilman keskusteluyhteyttä tämäkään ei onnistu.

Tästä tuli sitten tietenkin mieleen, että kuinkakohan hyvä asiakas sitä itse osaa olla..

Velvollisuutenani asiakkaana on olla mahdollisimman tarkka toiveissani sekä sanoa selkeästi, mistä pidän ja mistä en.hyvä asiakas

Muistan kun tilasin käyntikorttien suunnittelun ammattilaiselta.

Itsellä oli raapustettuna raakile siitä, millainen logon tulisi olla.
Suunnittelijan kysyessä tarkennuksia värimaailmaan sanoin hölmönä, että ”no se jokin niistä turkoosin sävyistä, joita mulla on sivuilla” (silloisilla nettisivuilla värisävyjä oli enemmän).

Napakasti suunnittelija sitten muistutti, että hän ei voi tietää, mitä haluan, ja minun tulee kertoa värit tarkasti. Löytyihän ne oikeat koodit kun kävin tutkailemassa ja sain sitten erittäin kivat ja ”oman väriset” käyntikortit.

Vaikka olen graafisten suunnittelijoiden kanssa ollut aiemminkin tekemisissä ja tilannut heiltä töitä, siltikin hölmönä oletin, että ”sinne päin on ihan hyvä” olisi muka toimiva ajatus. Ei muuten ole. Eihän suunnittelija halua tehdä huonoa, hän haluaa pystyä tuottamaan sitä, mitä minä häneltä haluan.

Huono asiakas olettaa, että vastapuoli on telepaatti.

Hyvä asiakas tietää, että hänen on kerrottava, mitä haluaa.

 

PS: Kirjoitettuani yllä olevan törmäsin oheiseen Jobsin näkemykseen. Eli onko hyvä asiakas sittenkään se, joka kertoo mitä haluaa, jos hänen mielensä ehtii muuttua tsiljoona kertaa projektin aikana?

No Comments

Post a Comment