Opetus Google Analyticsista | Sanamaakari
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
649
post-template-default,single,single-post,postid-649,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on

Opetus Google Analyticsista

Opetus Google Analyticsista

Tai ehkä ennemminkin opettavainen tarina sen käyttäjästä..

Google Analytics (GA tästä eteenpäin) on erinomainen väline seurata oman nettisivun liikennettä. Se on ilmainen ja sen kautta saa kaikenlaista tärkeää tietoa sivun liikenteestä: mistä kautta sivulle on tultu, kauanko siellä on viihdytty, mille sivulle tultiin ensin ja mitä sitten tehtiin.

Monien mielestä se on tärkeimpiä asioita, joita nettisivujen taustamaailmassa pitää olla pyörimässä. Kyseinen toimintohan ei näy ulospäin mitenkään sivulla vierailevalle.

Seuranta tapahtuu niin, että GA-sivulle rekisteröidytään ja luodaan tili. Sitten sieltä napataan mukaan koodin pätkä, joka sijoitetaan sivustolle yleensä osaksi etusivun koodimaailmaa.

GA:n voi kytkeä myös Google Adwordsiin, jonka kautta siis voi luoda maksullisia mainoksia. Näiden kahden järjestelmän avulla voi vaikkapa seurata sitä, millaiset avainsanat ovat tuoneet ihmisiä omalle sivulle.

Käytän GA:a molemmilla käytössäni olevilla sivustoilla.
Koska otin GA:n käyttöön alun perin jo vuosia sitten, en luonut uutta sivustoa luodessani sille omaa erillistä tiliä, vaan liitin sen olemassa olevaan tiliin. Tässä ei ole mitään ongelmaa, sillä GA:iin mahtuu vaikka kuinka paljon analysoitavia sivuja.

gaÄskettäin tein molemmille sivuille päivityksiä ulkonäköön ja sen tehdessäni pitää aina muistaa liittää koodin pätkä uudelleen.

Meni muutama päivä enkä ollut käynyt GA:ssa katsomassa sivujen statistiikkaa.
Kun seuraavan kerran kirjauduin sinne ja aloin tutkailla miten sivulla kävijät ovat käyttäytyneet, hämmennyin, kun siellä näkyi ihan ”vääriä” sivuja.

Eli sen sijaan, että henkilö olisi mennyt A-C-B –sivuille, oli hän käynyt sivulla 2 ja mennyt sieltä sivulle D. Tai ensimmäinen sivu, jolla kävijä tuli, oli ollut A, mutta sieltä hän menikin sivulle 3?! (Leikitään, että kirjainsivut ovat yhtä sivustoa ja numerot toista).

Kesti hetken tajuta, että olin leikannut ja liimannut saman koodin molemmille sivuille!

Ei ihme, että tulokset olivat täysin sekaisin, taisi olla jossakin pienillä vihreillä koodiolennoilla vinkeää pähkäilyä siinä, miten tällaiset tulokset pitäisi analysoida tai näyttää 🙂

Eipä siinä sitten muuta kuin varmistamaan, että mikä koodi oli milläkin sivulla, ja minkä koodin pitäisi olla milläkin sivulla.

Sitten copy-paste ja oikeat koodit oikeisiin paikkoihin!

Tällaista ongelmaahan ei useimmat koskaan kohtaa: harvalla on useampi sivusto yhden GA-tilin alla, ja silloin väärin sijoittelun vaaraa ei ole. Kun on vain yksi koodi yhtä sivustoa varten, homma menee aina oikein.

Mitä tästä opimme?

Ole huolellinen, kun laitat mitä tahansa koodia minne tahansa. Olin selvästi liian kiireellä vain käynyt hakemassa koodin katsomatta tarkemmin, minkä sivuston alla se oli listattuna.

No Comments

Post a Comment