Sanamaakari | SOMEverkko sotkussa
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
662
post-template-default,single,single-post,postid-662,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

SOMEverkko sotkussa

SOMEverkko sotkussa

Yhä useampi hyödyntää yhä laajemmin erilaisia sosiaalisen median tarjoamia tapoja ja paikkoja ilmoittaa olemassaolostaan, osaamisestaan, tekemisistään tai on näkyvillä, yhteyksissä tai esillä.

Mutta samaan aikaan iskee helposti ahdistus: pitääkö kaikkea olemassa olevaa hyödyntää? Jääkö jostain paitsi (yksityishenkilönä, yrittäjänä tai harrastajana) jos ei ota käyttöön kaikkea mitä tarjolla on? Sotkussa olevaa someverkkoa on usein hankala alkaa selvittää.

Tässä pätee vähän sama kuin siinä ajatuksessa, että jos itse ei lähde johonkin tilaisuuteen/bileisiin, juuri silloin ne tulevat olemaan ainutlaatuiset, historialliset, sävähdyttävät ja vuosituhannen tapahtuma, josta puhutaan vielä sukupolvien ajan.
Ja siksi lähdet tai jäät niihin puuduttaviin juhliin tai häppeningiin – ettet vaan jäisi paitsi ”Elämää Suuremmasta Kokemuksesta”.
Ja harvoinhan se sitä on. Useimmiten mitään erikoista ei tapahdu, Tom Cruise ei yllättäen piipahda ex tempore salavierailulla tilaisuudessa, siellä ei yllättäen jaeta miljoonia, etkä löydä sieltä uutta upeaa elämänkumppania.
Mutta kuinka suuri sen vaaran pitää olla, että et uskalla olla osallistumatta?
Kuuma Peruna

Tarjolla on jo niin monta kanavaa (ja koko ajan tulee lisää), että se alkaa ahdistaa useimpia. Monille on vielä täysin epäselvää, mitä monet eri paikat tarjoavat (mitä Tumblrissa oikein tehdään? Entäs Flickr??) ja kuinka tärkeää (vai onko tärkeää?) on itse olla niissä mukana.
flooded
Kannattaakin miettiä omalla kohdallaan tarkasti, missä kanavissa kannattaa ja pitää olla.

Pitääkö olla Facebookissa?

Yksityishenkilönä se on täysin makuasia – jos haluat käyttää sitä kanavaa kertoaksesi itsestäsi ja kuulumisistasi tai seurata mitä muille kuuluu, siitä vaan.
Yrittäjänä tai yhdistyksenä tilanne onkin kinkkisempi. Toisaalta useimmat etsivät tietoa yrityksistä/palveluista/toiminnasta Facebookista(kin), mutta toisaalta Facebookin taholta sen käyttämistä oman toiminnan mainostamiseen vaikeutetaan koko ajan.

Jos oman tahon tietoja ei löydy Facebookista, se saattaa edelleen herättää asiakkaissa tai potentiaalisissa jäsenissä ihmetystä. Koska ”kaikki” ovat jo siellä, oletetaan sinunkin olevan. Mutta tässäkin pätee sääntö: älä mene jos et aio olla aktiivinen. Sivusta, jota ei päivitetä kuin kerran kolmessa kuukaudessa, ei ole suuremmin hyötyä sinulle tai kohderyhmällesi.

Pitääkö blogata?

Blogata ei ole pakko kenenkään. Kuten äiti tapasi sanoa; ”pakko ei ole kuin köyhän kuolema”. Blogaamista kannattaa tehdä vain kun on a) ajatus, suunnitelma ja päätös siitä, mitä aikoo blogata, b) ymmärrys siitä, että se käy ihan työstä – sitä on tehtävä säännöllisesti ja c) sen myös tekee. Blogaaminen blogaamisen vuoksi ei ole järkevää. Se vie aikaa ja jonkun on se tehtävä.

Pitääkö tweetata?

Jälleen – ei ole pakko. Jos katsoo, että siitä voi olla itselle iloa ja hyötyä, ja haluaa käyttää sitä kanavana oman toiminnan mainostamiseen, siitä sitten vaan sirkuttamaan. Twitter-maailmassa liikkuu viestejä per minuutti enemmän kuin omassa pedissä on pölypunkkeja, joten siellä näkyminen ja siellä oleminen edellyttää, että osaa esittää asiansa kiinnostavasti ja napakasti. Jälleen – jonkinlainen suunnitelma siitä, mitä siellä tehdään ja milloin tulee olla, ja joku, joka tekee sen.

Pitääkö olla Pinterestissä?

Siellä kuva on kuningas. Jos osaat, tykkäät ja haluat ottaa ja jakaa (hyvälaatuisia..) kuvia, se on oikea paikkasi! Esim. yritykset, joiden toimialaa ovat fyysiset tuotteet, kannattaa miettiä Pinterestiä omien tuotosten esittelykanavana.

Miten on YouTuben laita?

Moni käyttää Youtubea esim. opetusvideoiden etsimiseen (”näin kudot täydellisen villasukan kantapään” tai ”näin poistat Facebook-profiilisi”). Jos videoiden tekeminen tuntuu itselle luontevalta tavalta esitellä osaamistaan tai tarjontaansa, Youtubea kannattaa käyttää.

Näiden esimerkkien lisäksi on vielä monta muutakin paikkaa, jonne voit mennä käyttämään aikaa, menettämään hermoja, ähräämään profiilikuvien kanssa tai turhautumaan.

Nyrkkisääntönä voinee pitää sitä, että mitään ei ole pakko tehdä, mutta riippuen siitä, mitä haluaa saavuttaa tai keitä tavoittaa, joitakin em. välineistä lienee pakko käyttää. Koska ”ne kaikki muut” käyttävät näitä paikkoja, on heidät löytääksesi selvitettävä sotkussa olevat verkot ja heitettävä ne juuri näille vesille.

No Comments

Post a Comment