Tunnista jyvät akanoista
Jokainen meistä halunnee osata asiansa hyvin, tehdä oikeita valintoja ja siinä ohessa tietenkin menestyä, saada ystäviä, rahaa ja vaikutusvaltaa.
Varsinkin (mikro/pien)yrittäjien sieluista käydään vahvaa kamppailua. Tai siis sieluista viis, kunhan rahat saadaan pois. Eri kanavien kautta pommitetaan tarttumaan hetkeen, olemaan rohkeita, monikanavaisia, innovatiivisia ja edelläkävijöitä.
Tarjolla on tapoja tienata tonni päivässä, keino saavuttaa ”kaikki” uudella hienolla mainosajatuksella tai mahdollisuus ryhtyä vapaaherrattareksi kunhan tekee X, Y ja Z – ja maksaa siis jollekulle siitä, että saa oppia tekemään X, Y ja Z. (Jolloin ehkä tämä joku onnistuu tienaamaan sen tonnin kun sinä maksat).
Tottahan toki toimivia ajatuksia ja toimintamalleja on olemassa, miten muuten firmat menestyisivät ja tahkoisivat rahaa. Mutta miten pieni ihminen voisi mitenkään löytää akanoiden keskeltä juuri ne kultajyvät, jotka auttaisivat nimenomaan häntä?
Valheellisten asiantuntijoiden juttuja kuuntelemalla menetät rahan lisäksi kallisarvoista aikaa, ja kaupan päälle joudut vielä putsaamaan korvasikin. Janne Jääskeläinen
Ehkä tärkeimpinä:
- Jos se on liian hyvää ollakseen totta, se harvoin on totta. Lupaukset tuhansista aidoista seuraajista Twitterissä muutamassa päivässä, myynnin kasvu 1000% viikossa sopivalla some-kampanjalla tai ”saat kaiken tekemättä mitään” –tarjoukset harvemmin toimivat. Oikeasti.
Tosin kerta toisensa jälkeen ihmiset hassahtavat nigerialaiskirjeisiin, joten ehkä syvempi ymmärrys ilmaisesta lounaasta (jota EI siis ole olemassa) ontuu vielä useilla. - Kuuntele sitä pientä sisäistä ääntäsi. Miltä tarjottu ”varma juttu” tai myynti-ehdotus kuulostaa? Onko se juuri sitä, mitä sinä tarvitset? Onko sinulla oikeasti varaa siihen? Onko panos-tuotos –näkemys realistinen? Ei kai kysymyksessä ole ”käärmeöljy” – eli parannuskeino kaikkiin ongelmiin?
- Olemassa oleva ongelma. Tarjotaanko ratkaisua oikeasti olemassa olevaan ongelmaan vai onko vaarana, että tekisit jotain vain siksi, että ”kaikki muutkin tekevät” tai ”varmuudeksi”? Kuuntele kriittisesti tarjousta tekevää: onko se ratkaisu juuri sinun ongelmaasi?
- Kysele muilta kokemuksia. Jos joku on käyttänyt sinulle tarjottavaa palvelua/tuotetta/kikkakakkosta, hän osaa ja lienee valmis kertomaan miten homma toimi. Pyydä kuulla sekä kriittiset että positiiviset asiat. Mahdollinen kritiikki ei välttämättä tarkoita, että se olisi siinä – jonkun toisen kritiikki voi kohdistua asiaan, joka sinulle ei ole ongelma.
- Mihinkään ei ole pakko sitoutua ”NYT!” Aina voi ja kannattaa ottaa tuumaustauko. Jos ideaansa/tuotettansa/palveluansa tarjoava edellyttää, että teet päätöksen siltä istumalta, lue kohta 1.
Jos siis haluat tehdä oikeita ratkaisuja, saada rahaa, ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa; ole kriittinen mutta utelias, älä hosu, kuuntele itseäsi ja pohdi aina, mitä päätös tarkoittaa juuri sinulle.
Osaatko sinä tunnistaa jyvät akanoista?
No Comments