
Kuvien käytön järkevyys
Joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä, joku molemmista tai ei kummastakaan.
Sama on kuvien osalta nettisivuilla: Joku haluaa, että kuvia on paljon antamassa elävyyttä (tylsälle?) tekstille ja toisen mielestä ne ovat ärsyttäviä häiriötekijöitä, joita ei saisi olla lainkaan viemässä huomiota ja keskittymiskykyä.
Kuvien käytön järkevyys lienee sidoksissa erityisesti sivujen sisältöön: jos sivustolla kerrotaan vaikkapa hevostoiminnasta, useimpia lukijoita viehättänevät kuvat hevosista ja niiden kanssa toimimisesta. Jos vastaavasti sivusto on lakipalveluja tarjoavan tahon oma, kuvilla ei liene yhtä suurta merkitystä.
Blogit ovat tietenkin asia erikseen – niiden osalta suositellaan yleensä kuvien käyttöä, joskin joitakuita ne ärsyttävät sielläkin. Blogien osalta vielä kuvien käyttö luonnollisesti määrittyy blogin sisällön mukaan: jos kyseessä on muotiin, asumiseen, valokuvaukseen tai vaikkapa luontoon liittyvä blogi, se taitaa perustua melkeinpä pelkkiin kuviin. Vastaavasti politiikkaa tai historiaa käsittelevässä blogissa kuvien käyttö ei ole yhtä oleellista tai edes toivottua.
Kuvien käytössä pitää myös olla tarkkana: omia kuvia (itse otettuja tai ostettuja) saa käyttää missä ja miten vaan, mutta ns. ilmaiskuvien kohdalla kannattaa olla tarkkana, että sen ottaa käyttöön varmasta paikasta. Ilmaisia kuvapankkeja löytyy useampiakin, joskin kuvien valikoima on luonnollisesti huomattavasti suppeampi kuin maksullisissa sivustoissa.
Vaikka Googlen hakutoiminnossa kuvien kohdalla voi suodattaa kuvat käyttöoikeuksien mukaan siten, että hakee ja löytää vain luvallisia kuvia, vaarana on, että em. ”luvalla” kuvan nettiin ladannut onkin ottanut kuvan jostain ilman maksua tai lupaa.
Jos ja kun kuvien luvallisuus on hanskassa, sitten pitääkin vain pohtia, että kuinka paljon ja mihin kuvia omalla sivulla haluaa sijoittaa.
Yritysten sivuilla kannattaa aina pohtia, että ketä sivut on tarkoitettu palvelemaan. Vaikka kuinka houkuttaisi mennä vain oman mielen mukaan, sivuthan eivät sittenkään ole itseä vaan muita varten. Millaista kuvaa yritys haluaa antaa itsestään? Palvelevatko kuvat, ja millaiset kuvat, parhaiten viestiä omasta toiminnasta ja osaamisesta?
Yhdistysten osalta kuvat ovat yleensä tärkeämmässä asemassa. Silloin kuvat yleensä tulevat yhdistyksen omilta toimijoilta, koska kuvapankkien kuvat eivät yleensä sisällä oman erityisalan kuvia – eikä niitä edes välttämättä haluta käyttää. Purjehdusseura, shakkikerho tai kissayhdistys halunnee kuvien kautta kertoa mitä, miten, missä ja milloin tehdään mitäkin.
Näidenkin kuvien suhteen kannattaa muistaa, että kuvan ottaja luovuttaisi kuvien omistusoikeuden yhdistykselle – muuten suksien mennessä mahdollisesti ristiin suivaantuneen ex-jäsenen kuvat pitää poistaa sivuilta.
Pelkkä teksti sivuilla saattaa jonkun mielestä näyttää kieltämättä vähän 1990-luvun sivulta, mutta erilaisilla väreillä, taustoilla yms. sivu saattaa silti olla tyylikäs.
Kuvien käyttäminen ei siis ole aina välttämätöntä ja kannattaakin pohtia, mikä ratkaisu palvelee itseä parhaiten. Tai siis omaa viestiä itsestä – sillä sitähän ne nettisivut ovat: kertomus siitä, mitä tekee, miten voi olla hyödyksi, mitä osaa ja ketä varten.
No Comments