Sanamaakari | Mistä niitä asiakkaita saa?
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
942
post-template-default,single,single-post,postid-942,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Mistä niitä asiakkaita saa?

Mistä niitä asiakkaita saa?

Eipä viitsi aloittaa latelemalla latteuksia kuten ”ilman asiakasta ei ole yritystä” tai itsestäänselvyyksiä ”jokaisella yrittäjällä/yrityksellä pitää olla asiakkaita”. Tietenkin pitää olla, eihän se ole yritys, jos sillä ei ole asiakkaita. (Lyhyt ajatuksellinen syrjähyppy miettimään voiko olla yrittäjää/yritystä, jolla ei olisi asiakkaita… Ei, ei voi olla).

Jotkut ovat onnekkaita kehitellessään Tuotteen tai Asian, jota ilman todella moni kadun tallaaja ei voi elää ja jonka seurauksena asiakkaita (ja rahaa) tulee ovista ja ikkunoista. Hyvät heille!

Mutta monella on nimenomaan ongelmana tunnettuus, näkyvyys ja sitä kautta asiakkaiden vähyys.

Asiakkaan auttamisessa kyse on maratonista, ei kampanjoista. Matti Lintulahti

Ei kun mainostamaan siis!

Ja miten, missä, milloin, kuka, kenelle, miksi, millä tai mitä – siinäpä onkin sitten pohdittavaa. Keinoja, mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja on n +1 ja omalla kohdalla järkevin riippuu toki siitä, onko kivijalkakauppaa pitävä tekstiilitaiteilija, virtuaalisia konsulttipalveluja tarjoava vai uuden mullistavan ruuvimutterihöyläimen kehittänyt metallialan osaaja.

Ja verkostoitumaan!

Jotta saisi sitä tunnettuutta, näkyvyyttä ja niitä asiakkaita, pitäisi ihmisten sitten tietenkin jotenkin törmätä yrittäjään – joko mainoksen kautta (virtuaalisesti tai muuten) tai jopa livenä.

Kun on nähnyt yrittäjän X ja puhunut hänen kanssaan kasvokkain, on toki huomattavasti helpompaa kuvitella ostavansa häneltä palvelun/tuotteen/hyödykkeen.
Niitä mahdollisuuksia ei vain toki kaikilla ole. Messut eivät ole kaikille mahdollisia ja koulutustilaisuuksissa harvemmin on mahdollisuuksia keskinäiseen syvällisempään tutustumiseen.

Itsellä on ollut hyvää tuuria (?) kun muutamassa koulutuksessa on ollut aikaa tai muuten mahdollisuuksia esittäytymiseen ja ajatusten vaihtoon ja sen seurauksena onkin joku kiinnostunut käyttämään palveluitani. ”On mukava tehdä yhteistyötä tapaamani henkilön kanssa” – totta. On minustakin mukavaa, että olen päässyt jutustelemaan tulevan asiakkaan kanssa lähemmin.

Ikinä et voi tietää kenen viereen istut lentokoneessa. Aukaise suusi. Ilkka Lavas

Tämä voikin olla monelle (suomalaiselle) hiukan vaikeampaa. Missä menee itsen ja osaamisen esittelyn ja loputtoman myyntipainostuksen raja? Itse olen ollut muutamissa koulutuksissa, joissa joku osallistujista sisällyttää jokaiseen kommenttipuheenvuoroonsa (joita oli sitten enemmänkin…) mainoksen itsestään ja osaamisestaan. Tai pienryhmissä keskustellessa yksi dominoi koko keskustelua kehumalla mitä on tullut tehtyä ja missä ja miten.
Ehkä tuota suunavaamisohjetta kannattaa hyödyntää vain kahdenkeskisissä kohtaamisissa… Tai varmistua oman tilannetajun toimivuudesta.

Mutta vastauksena otsikon kysymykseen: melkein mistä vaan, missä tahansa tilanteessa, monella eri tavalla ja välineellä, ilmaiseksi tai rahalla, mainoksilla tai suun avaamalla.

Ei se edellytä kuin ainaista valppautta, nopeaa reagointia, tilannetajua, rahaa, vähän omakehua, aktiivisuutta, ajan hermolla pysymistä, neuvoja ja asiantuntijoita!

Ei kun sitten vaan metsästämään!

No Comments

Post a Comment