Ja minähän pöllin! | Sanamaakari
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
815
post-template-default,single,single-post,postid-815,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on

Ja minähän pöllin!

Ja minähän pöllin!

Jari Parantaisen Pölli tästä –blogissa oli kirjoitus mielenkiintoisesta asiakaspalvelukokemuksesta. Tai siis sellaisena sen luin. Hän halusi palvelua/tuotetta ja tarjoava yritys ei oikein lämmennyt kokeilunhalulle.

Yritin selittää, että on hiukan vaikea ostaa sikaa säkissä. Miksi ihmeessä maksaisin latiakaan ennen kuin tiedän, että sovellus todella sopii tarpeisiini. Mukava myyjä totesi lempeästi:”Meillä on asiakkaista vähän huonoja kokemuksia.” Ilmeisesti hän tarkoitti, että huonoja kokemuksia oli kertynyt juuri kokeilunhaluisista asiakkaista. Kaikki testit eivät kai sitten aina menneet ihan putkeen.

Olen aiemminkin kirjoittanut asiakaspalvelusta, mutta näköjään siitä voi kirjoittaa vielä lisääkin.

Yrittäjänä kun parasta ja huonoa koko hommassa ovat nimenomaan asiakkaat! Ja kaipa se yrittäjä on paras arvioimaan, kuka on hänen kannaltaan hyvä tai huono asiakas – vai onko?

Yrittäjänä ja asiakkaana sitä kun katsoo monesti samaa asiaa kahdesta eri näkökulmasta. Asiakkaana haluan x, y ja z, ja yrittäjänä vastaavasti a,b, ja c.

Koska en kuitenkaan ole itseni asiakas, pitäisi siis olla mahdollisimman objektiivinen ja rehellinen oman yritystoiminnan hyvistä ja huonoista tavoista ja käytännöistä. Tietenkin hieman muokattuna totuus ”kohtele asiakkaitasi kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan” pätee tässäkin, mutta samalla en saa sokeutua omaan erinomaisuuteensa tai olla vastaanottamatta kehitysajatuksia tai kritiikkiä. Vaikka kuinka haluaisin tai luulisin, en sittenkään välttämättä tiedä kaikkea tai ole oikeassa aina ja kaikessa.

Asiakkaana haluan, että minua kuunnellaan, minua palvellaan ystävällisesti, saan selkeitä vastauksia, ja, kuten Parantainen blogikirjoituksessaankin totesi, haluan tietää, mitä ostan, eli mitä antamallani rahalla saan.

Yrittäjänä vastaavasti haluan kuunnella asiakasta, palvella ystävällisesti, antaa selkeitä vastauksia ja kyetä kertomaan asiakkaalle, mitä hän on saamassa.

Ongelma vaan on joskus se, että asiakas ei tiedä, mitä haluaa, ei osaa tai halua kertoa sitä, emmekä siten pysty kommunikoimaan selkeästi.

Pahoittelen kaikille mahdollisille asiakkaille jos etukäteen sitä, että minä saatan kysyä lisätietoja, täsmennyksiä, tarkennuksia ja ehkä jopa näkemyksiä. Kun en ole ajatustenlukija, pelkkä ”haluan sivut” –toive ei auta minua vielä kovinkaan pitkälle. Saati sitten, että sen pohjalta pystyisi tekemään selkeän tarjouksen.

Minun velvollisuuteni on toki ymmärtää se, että asiakas ei hahmota asioita samalla tavalla kuin minä. Vaikka kuinka haluaisin, että asiakas ymmärtää, ei ole reilua edellyttää tai olettaa, että hän ymmärtää. Hänhän on kääntynyt puoleeni juuri siksi, että voin ehkä tarjota hänelle jotain, mitä hän ei osaa tai halua itse tehdä.

Yrittäjänä siis ymmärrän sen, että minun tehtäväni on tarvittaessa vääntää rautalangasta, olla joustava, ymmärtää ja auttaa. Ja mielellänihän sen teen.

Mutta toisaalta asiakkaan velvollisuus olisi mielestäni ymmärtää se, että lisätietojen tai täsmennysten kysyminen on hänen hyväkseen, ei merkki siitä, että en ole ymmärtänyt mitä hän haluaa (no, sekin on välillä mahdollista kryptisten ”haluan ajo-ohjeet” –tarjouspyyntöjen osalta) tai että olen jotenkin hankala.

Jotta kohtaamisestamme olisi molemmille osapuolille mahdollisimman paljon hyötyä, minun tulee ymmärtää kysyä ja asiakkaan tulee ymmärtää, että joskus kysyn. Silloin päästäneen lopputulokseen, joka aiheuttaa molemmille sekä onnistumisen että tyytyväisyyden tunnetta!

asiakaspalvelu

No Comments

Post a Comment