Sanamaakari | Google uudistaa – ja pelottelee
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
950
post-template-default,single,single-post,postid-950,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.2,vc_responsive

Google uudistaa – ja pelottelee

Google uudistaa – ja pelottelee

Kirjoitin aiemmassa blogikirjoituksessani makuasioista ja erityisesti siitä, miten makuasiat näkyvät nettisivujen ulkonäössä.

Huomenna 21.4.2015 tulee voimaan Googlen uudistus, joka tarkoittaa, että jos omille sivuille haluaa kunnollista näkyvyyttä edelleen (ja siis erityisesti mobiililaitteissa), sivut tulee vähintäänkin tarkistaa tai jopa tuunata uusiksi.

Eri kollegat, tai siis ehkä pitää sanoa kilpailijatahot, ovat kirjoittaneet asiasta vähän enemmänkin:

Googlen kauhua herättänyt mobiilipäivitys julkaistaan 21.4.2015.

Nyt siis kaikki kipin kapin vähintäänkin kysymään omalta sivutoimittajalta, että onko sivu kunnossa ja jos ei ole, niin muokkaamaan se kiireesti ajan tasalle!

On arvioitu, että muutos koskettaa yli 50% nettisivuista. Näiden sivujen hakukonelöydettävyys laskee huomattavasti.

Haluamatta nyt hirveästi ampua itseäni nilkkaan (koska kyllähän niitä uusia asiakkaita mahtuu) tai mollata kanssakilpailijoiden tapaa käsitellä asiaa (heillekin asiakkaat kelvannee) ei ehkä kannata ihan hirveästi alkaa hysterisoitua…jos siis omat sivut on tehty lähivuosina. (Tähän kohtaanhan kuuluisi tietenkin mainostus siitä, että ”tarkistuta ja teetä mahdolliset uudet sivusi tai muutokset Sanamaakarilla”, mutta jätetään se nyt vähemmälle huomiolle).

Totta on, että uudistus vaikeuttaa omien sivujen näkymistä (mobiililaittein katsottavissa) hakukoneissa jos ne eivät ole ihan viimeisen päälle tehty. Mutta ei se myöskään tarkoita sitä, että jalanjälki bittiavaruudessa katoaa ihan kokonaan.

Totta toki sekin, että monelle on ensiarvoisen tärkeä osua sinne yläkanttiin etsintätuloksissa. Ja sekin on vielä myönnettävä, että yhä enemmän ihmiset etsivät tietoa kännyköillään ja uudistus nimenomaan vaikuttaa siihen, että omat sivustot eivät välttämättä päädy tulosten kärkisijoille kun hakuja tehdään kännykällä. Mutta siis eivät ne sivut sieltä mihinkään kokonaan katoa – ne vain sijoittuvat alemmas hakutuloksissa.

.. vanhojen olemassa olevien parametrien lisäksi tärkeäksi rankkaavaksi tekijäksi [hakutuloksissa] tulee se, palveleeko sivustosi mobiilikäyttäjiä myös.

Suotaneen pieni syrjähyppy tekstin alkuun, jossa viitattiin makuasioihin sivujen ulkonäön osalta. Se, että sivut olisivat ns. sarakemallisia, ei tarkoita sitä, että ne häviäisivät mitenkään hakutuloksissa ns. skrollattaville sivuille. Jos sivut on suunniteltu responsiivisiksi (eli ne reagoivat siihen, millä selaimella/laitteella ihminen käy sivuilla ja sivupohja/koko muuttuu sen mukaan), sillä ei ole merkitystä, onko sarakkeita vai ei.

Se, mikä muodostuukin sitten oikeaksi ongelmaksi tai ainakin pohdittavaksi on, että onko omat sivut suunniteltu responsiivisiksi tai dynaamisiksi. Google kannustaa sivujen tekemistä responsiiviksi ja tämä(kin) uudistus ohjaa ikään kuin sinne päin. Eli muokkaantuvaisuus on nyt pop ja in ja must!

Ja sitten päästään siihen pelotteluvaiheeseen: jos on tärkeää, että olet erityisesti mobiililaitteiden kautta tehtävien hakutulosten listan kärjessä, silloin on myös tärkeää tarkistaa, että omat sivut taipuvat siihen oikein. Jos se ei ole ihan niin tärkeää, sivujen päivitys voinee odottaa sitä, että muokataan ulkonäköä tai muuten uudistetaan.

Jos esim. omat sivut ovat puhtaasti ”vain” (lähes muuttumatonta) tietoa sisältävää (ei esim. mainosteta aktiivisesti ajankohtaisia uutuuksia tai pidetä blogia), silloinkaan ei välttämättä tarvitse hätääntyä.

Kuten sanottu, sivut löytyvät edelleen googletettaessa – eivät vain ehkä ihan ensimmäiseltä sijalta.

Summa summarum: mitä tärkeämpää on, että omat sivut ja toiminta osuvat etsivän silmiin ensimmäisenä tai ensimmäisten joukossa hakutuloksissa, sitä tärkeämpää on tarkistaa omien sivujen tilanne. Mikäli se ei ole niin tärkeää, omat sivut palvelevat varmastikin vielä hetken ihan hyvin. Kunnes Google tekee jonkun uuden uudistuksen…

No Comments

Post a Comment