Asiakaspalvelua | Sanamaakari
Tarvitsetko uudet nettisivut tai haluatko päivittää olemassaolevat sivusi? Sanamaakari auttaa nopeasti ja edullisesti.
nettisivut, nettisivujen suunnittelu, websivut, webbisivut, uudet kotisivut, uudet nettisivut, kotisivut, sivut pienyrittäjälle, kotisivujen suunnittelu
689
post-template-default,single,single-post,postid-689,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0,select-theme-ver-3.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on

Asiakaspalvelua

Asiakaspalvelua

”Hyvä asiakaspalvelu on asiakkaan perustuslaillinen oikeus”.
(Tarkistin, ei taida löytyä perustuslaista. Eikä kuluttajansuojalaista. Sori).

Asiakas on aina oikeassa. Asiakas on kuningas.. siis kuningatar. Asiakkaan tarpeet tulee ennakoida, ne tulee täyttää vähintäänkin 100%.  Asiakkaan ongelmat tulee ratkaista. Asiakaspalvelu on kaiken a ja o.

asiakaspalvelu

Sanamaakarille tullut asiakasviesti.

Tietenkin näin onkin. Ilman asiakkaita ei ole bisnestä, itsensä kanssa on vaikea saada kannattavaa yritystä toimimaan. Eikä kaveritkaan viitsi loppumattomiin tukea yritystä omalla panoksellaan auttaen tai ostaen.

Sanonta ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas” muistuttaa siitä, että asiakas tulee pitää tyytyväisenä mahdollisimman hyvin. Koska valitettavasti se paha kello kuuluu niin laajalle.

Ja miten se menikään se toinen tutkittu tieto: hyvästä palvelusta kerrotaan kolmelle, huonosta yhdelletoista?
Nykyisin palautekäytössä oleva sosiaalinen media lienee nostanut tuon jälkimmäisen luvun yhdestätoista satoihin, ellei tuhansiin. [su_quote cite=”T*Koo” url=”http://tuize.wordpress.com/2014/10/11/asiakaspalvelu-sosiaalisessa-mediassa/”]

Moni kuvitteleekin, että asiakkaalla on sosiaalisessa mediassa valta-asema yrityksiin nähden. Jossain määrin se on totta, mutta ei välttämättä niin kuin yleisesti ajatellaan; että yritykset kiermurtelisivat polvillaan negatiivisen julkisuuden pelossa ja toteuttavat pienimmätkin toiveet asiakkaan uhkaillessa SoMella.

Asiakasnäkökulmasta on toki syntynytkin herkullisia tilanteita joukkohysterian buustaamana — mutta pitkällä aikajänteellä yrityksen selkärankaisuus ja omien arvojensa takana seisominen yhdistettynä palveluhenkisyyteen kantaa pisimmän korren.[/su_quote]

Mutta missä menee erinomaisesti tehtävän työn ja mielistelyn raja? Onko sellaista edes? Vai pitääkö aina ja kaikessa taipua asiakaan (järjettömiinkin) toiveisiin?

Onko jokaisesta asiakkaasta pidettävä kiinni hampaat irvessä hinnalla millä hyvänsä, vaikka tuloksena olisi hiusten lähtöä (niiden repiminen kun auttaa turhautumiseen), verenpainelääkitysannoksen nostaminen tappiinsa ja potkittu kissa?

[su_pullquote]Janne Jääskeläinen toteaa ykskantaan, että huonolle asiakkaalle voi vain antaa kenkää: Irti päästäminen ei ole helppo tehtävä, mutta se on pääsääntöisesti aina parantanut tuloksellisuutta, työtehoa ja työntekijöiden motivaatioa.[/su_pullquote]

Tilanne toki vaihtelee sen mukaan, onko yrityksellä paljon asiakkaita tai jos yritys on vasta aloitteleva. Vai vaihteleeko?
Onko uudella yrityksellä/yrittäjällä suurempi ”pakko” miellyttää/mielistellä asiakasta?
Kuinka tiukat rajat uusi yrittäjä voi asettaa kun samaan aikaan tarve on saada asiakkaita (ja rahaa!)?

On ihan eri asia heittää pois huono asiakas, jos niitä on paljon.
Jos vastaavasti kyseessä on yrittäjän ainoa asiakas, on tilanne huomattavasti vaikeampi. Rahaakin kun tarvitsee…

Silloin lienee pakko miettiä nimenomaan oman toiminnan arvoja ja millaista toimintaa haluaa omassa yritystoiminnassaan tehdä. Tehdäänkö töitä kenelle ja kenen tahansa kanssa jos ja kun kyse on rahasta vai mennäänkö omien toimintaperiaatteiden mukaan ja dumpataan energiaa vievä hankala asiakas?

[su_quote cite=”Belinda Gerdt” url=”http://www.marmai.fi/blogit/puheenvuoro/ala+ylipalvele+huonoa+asiakasta/a2276992″]Joskus sanottiin asiakkaan olevan aina oikeassa. Nyt olemme kulkeneet riittävän matkaa eteenpäin asiakaskokemuksen ymmärtämisessä todetaksemme, ettei huonoa asiakasta kannata ylipalvella.[/su_quote]

No Comments

Post a Comment